[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اصول اخلاقی نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
آرشیو مجله و مقالات::
مقالات در نوبت چاپ::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
آمار نشریه::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
حق انتشار
..
دسترسی آزاد
..
اصول اخلاقی (تبعیت)
..
شناسه دیجیتال
 
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( فصلنامه پژوهش‌های حقوقی میان‌رشته‌ای، تابستان 1400 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 103-83 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل انتقادی تبعیض مثبت در نظام آموزش عالی ایالات متحده آمریکا
سید ابوذر فلسفی زاده حقیقی
دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
چکیده:   (812 مشاهده)
زمینه و هدف: مقاله حاضر به بررسی سیاست تبعیض مثبت در آموزش عالی ایالات متحده آمریکا در سه تحلیل اختصاص دارد: تحلیل اقتصادی، ساختارگرایانه و حقوقی. این سه سطح تحلیل به آگاهی از مسائل طبقاتی مربوط به آموزش عالی در این کشور یاری می‌رساند.
مواد و روش‌ها: این تحقیق از نوع نظری بوده و ‌روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می‏ باشد و روش جمع ‏آوری اطلاعات بصورت کتابخانه‏ ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافته‌ها: در پژوهش حاضر مشاهده می‌شود که کاهش اعتبارات آموزشی هر ایالت با افزایش همزمان شهریه است. طبقه کارگر و مردم رنگین‌پوست از طریق تغییر در قوانین تبعیض مثبت، کاهش خدمات پشتیبانی از دانشجویان رنگین‌پوست و شرایط دشوار کمک‌های مالی و محوریت شایستگی فردی در آراء دیوان عالی مورد بی‌عدالتی و بی‌مهری نظام آموزش عالی هستند.
نتیجه‌گیری: در ایالات متحده آمریکا، تبعیض مثبت تقریباً در مورد گروه مظلوم و اقلیت (سیاه پوستان بومی و به طور کل رنگین پوستان) و سایر اقلیت‌های قومی- نژادی (که اکثر آنها مهاجران بودند) اعمال می‌شود. تبعیض مثبت در نظام آموزش عالی آمریکا فقط در یک زمینه خاص تحمل می‌شود و آن هم تحقق تنوع است. رویکرد دیوان عالی این کشور کنارگذاشتن عدالت جبرانی و عدالت توزیعی در ارتباط با آموزش عالی است. علاوه‌بر این، هیچ گروهی وجود ندارد که به عنوان ذینفع قطعی برنامه‌های تبعیض مثبت اعلام شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، تبعیض مثبت، ساختارگرایی، طبقه
متن کامل [PDF 1044 kb]   (275 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/3/2 | ویرایش نهایی: 1400/3/28 | پذیرش: 1400/4/5 | انتشار: 1400/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Falsafizadeh Haqiqi S A. Critical Analyses of Affirmative Action in the United States Higher Education System. ILR 2021; 2 (2) :83-103
URL: http://ilrjournal.ir/article-1-122-fa.html

فلسفی زاده حقیقی سید ابوذر. تحلیل انتقادی تبعیض مثبت در نظام آموزش عالی ایالات متحده آمریکا. فصلنامه پژوهش‌های حقوقی میان‌رشته‌ای. 1400; 2 (2) :83-103

URL: http://ilrjournal.ir/article-1-122-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( فصلنامه پژوهش‌های حقوقی میان‌رشته‌ای، تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی تخصصی پژوهش‌های حقوقی میان‌رشته‌ای The Quarterly Journal of Interdisciplinary Legal Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645