[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اصول اخلاقی نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
آرشیو مجله و مقالات::
مقالات در نوبت چاپ::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
آمار نشریه::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
حق انتشار
..
دسترسی آزاد
..
اصول اخلاقی (تبعیت)
..
شناسه دیجیتال
 
..
:: دوره 2، شماره 3 - ( فصلنامه پژوهش‌های حقوقی میان‌رشته‌ای، پاییز 1400 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 57-43 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی نظریه وجوب وضعی دیه در قتل خطایی در مقایسه با نظریه تکلیفی؛ با رویکردی بر آرای امام خمینی، آیت‌اله خویی و صاحب جواهر و قوانین موضوعه
امیر پورشاهرودی 1، اکبر فلاح2 ، علی فقیهی3 ، محمد علی خیراللهی3
1- دانشجوی دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
2- استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران. (نویسنده مسؤول)
3- استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
چکیده:   (1097 مشاهده)
زمینه و هدف: دست­یابی به نحوه چگونگی فرآیند انتقال ضمان از قاتل به عاقله، بنیان پژوهش و منشاء شکل­گیری واکاوی نظریه وجوب وضعی دیه در قتل خطائی در مقایسه با نظریه تکلیفی را پایه­گذاری نموده است. تحلیل این جایگاه و واکاوی آن در آموزه­های فقهی مکتب امامیه با تأکید بر آراء و اندیشه­های امام خمینی، آیت‌اله خویی و صاحب جواهر و قوانین موضوعه ایران از اهداف این تحقیق است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش کتابخانه‌ای و به شیوه‌ی پژوهش‌های توصیفی-تحلیلی به اجرا درآمده است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می­دهد صاحب جواهر اولین فقیهی است که ضمان ابتدایی عاقله را نپذیرفته است. پس از او، آیت‌اله خویی این نظر را تقویت کرده است. یافته­های پژوهش حکایت از دو رویکرد فقهی می­نماید؛ امام خمینی قائل است حکم اولیه دیه­ قتل خطائی، بر عهده عاقله و ثبوت آن بر عاقله از باب وجوب وضعی است. در حالیکه صاحب جواهر و آیت‌اله خویی معتقدند ثبوت دیه از باب وجوب تکلیفی است نه وضعی.
نتیجه‌گیری: نظر نگارنده بر آن است که کاوش­های فقهی بر معتبر بودن وجوب وضعی تصریح دارد، گرچه برخی از بزرگان اصحاب بر وجوب تکلیفی بودن الزام عاقله موافقت نموده‌اند.
واژه‌های کلیدی: وجوب وضعی دیه، قتل خطایی، وجوب تکلیفی، عاقله.
متن کامل [PDF 783 kb]   (491 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/3 | ویرایش نهایی: 1401/3/2 | پذیرش: 1400/6/16 | انتشار: 1400/7/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

poorshahroodi A, Fallah A, Faghihi A, Kheirollahi M A. The Theory of Duty to Pay Blood Money in Unintentional Homicide by Relatives. ILR 2021; 2 (3) :43-57
URL: http://ilrjournal.ir/article-1-139-fa.html

پورشاهرودی امیر، فلاح اکبر، فقیهی علی، خیراللهی محمد علی. واکاوی نظریه وجوب وضعی دیه در قتل خطایی در مقایسه با نظریه تکلیفی؛ با رویکردی بر آرای امام خمینی، آیت‌اله خویی و صاحب جواهر و قوانین موضوعه. فصلنامه پژوهش‌های حقوقی میان‌رشته‌ای. 1400; 2 (3) :43-57

URL: http://ilrjournal.ir/article-1-139-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( فصلنامه پژوهش‌های حقوقی میان‌رشته‌ای، پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی تخصصی پژوهش‌های حقوقی میان‌رشته‌ای The Quarterly Journal of Interdisciplinary Legal Research
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645