1- استادیار، گروه امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران. 2- کارشناسی ارشد، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. (نویسنده مسؤول)
چکیده: (156 مشاهده)
زمینه و هدف:ذاتی بودن حجیّت قطع از مسائلی است که مشهور اصولیون بر مبنای نظر آخوند خراسانی آن را پذیرفته و در صدد مدلّل نمودن آن با ادله کلامی، عقلی یا عقلایی برآمده و آن را پیش فرض بسیاری از مسائل اصولی قرار دادهاند اما از نظر شهید صدر و امام خمینی، این دلایل تام نبوده و قابل پذیرش نیست. این نوشتار در تلاش است بر مبنای نظرات اصولی شهید صدر و امام خمینی راه حلی پذیرفتنی و مدلّل در این زمینه ارائه دهد. مواد و روشها:روش تحقیق در این مقاله بهصورت توصیفی- تحلیلی بوده است. ملاحظات اخلاقی:تمام اصول اخلاقی در نگارش این مقاله رعایت شده است. یافتهها و نتیجهگیری: طبق مبنای اصولی امام خمینی برخلاف شهید صدر، قطع کاشفیت ذاتی ندارد اما هردوایشان معتقدند دلیل حجیّت قطع به احکام شرعی که مستند به دلایل عقلی است، به حکم مولوی شارع باز میگردد که از مؤدای برخی فتاوی فقهی واصولی ایشان، چنین استدلالی را میتوان نتیجه گرفت.
Aghaie M. A Comparative Study on Authority of Certainty from the Point of View of Akhund Khorasani, Shahid Sadr and Imam Khomeini. ILR 2022; 3 (3) :69-83 URL: http://ilrjournal.ir/article-1-209-fa.html
آقایی محمد، نجفی فرزانه. بررسی تطبیقی حجیّت قطع از دیدگاه آخوند خراسانی، شهید صدر و امام خمینی(ره). فصلنامه پژوهشهای حقوقی میانرشتهای. 1401; 3 (3) :69-83