1- دانشجوی دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران. 2- دانشیار، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول) 3- استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
چکیده: (1367 مشاهده)
زمینه و هدف:اعتقاد به «ولایت فقیه» از اصیلترین تفکرهای اسلامی و یکی از ارکان مهم به معنای تقدم بر دیگر احکام اولیه اسلام در دو مذهب تشیع و تسنن است. موضوع و هدف اصلی این پژوهش، بررسی ولایت در اسلام، اعم از آراء مذهب تشیع و دیدگاههای اهل سنّت میباشد. مواد و روشها:این تحقیق پژوهشی بنیادی است که به شیوهی نظری و کاربردی صورت گرفته است و ضمن تحلیل مبانی نظری، فقهی و قانونی و مقایسه این مبانی با یکدیگر؛، کاربرد این مبانی در حوزه حقوقی و روایات تفسیری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. ملاحظات اخلاقی:ملاحظاتاخلاقیمربوطبهنگارشمتونونیزارجاعدهیبهمنابعرعایتگردید. یافتهها: مشروعیت حکومت چه در زمان پیامبر(ص)، چه در زمان ائمه(ع) و چه در عصر غیبت از سوی شارع مقدس است و مردم در مشروعیت بخشیدن حکومت نقش ندارند فقط در استقرار و تحقق حاکمیت دخالت دارند. برای جامعه، حضور کسی که با داشتن ولایت جامعه را اداره کند، ضروری است. برخی در بیان ادله ولایت فقیه، آن را از امور قطعی و مسلمات دین دانستهاند و قائلند ولایت فقیه، با ملاحظه جوانب آن از اموری نیست که نیاز به دلیل و برهان داشته باشد. نتیجهگیری:فقهای اهل سنت عدهای ولایت فقیه را یک ضرورت در امور عمومی و خصوصی دانسته و گروهی اندک آن را اولویت میدانند. ضرورتاً یا رجحاناً کسی که متصدّی امور عمومی میشود، باید «فقیه» باشد؛ درنتیجه کسی که جامعه را اداره میکند، دارای دو وصف ولایت و فقاهت است که او را «ولی فقیه» میگویند و نظامی که بر این اساس به وجود میآید، نظام «ولایت فقیه» است و تصرف ولی امر و امام امت در جامعه اسلامی از طریق داشتن وکالت از مردم و نیابت برای مردم نیست.
Rezaei S, Momeni A, Faghihi A. Theory of Velayat-e-Faqih in the Jurisprudence of the Five Religions. ILR 2021; 2 (1) :96-106 URL: http://ilrjournal.ir/article-1-145-fa.html