[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اصول اخلاقی نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
آرشیو مجله و مقالات::
مقالات در نوبت چاپ::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
آمار نشریه::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
حق انتشار
..
دسترسی آزاد
..
اصول اخلاقی (تبعیت)
..
شناسه دیجیتال
 
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( فصلنامه پژوهش‌های حقوقی میان‌رشته‌ای، بهار 1400 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 51-39 برگشت به فهرست نسخه ها
مبانی هستی‌شناسی حقوق انسان؛ مطالعه موردی کرامت انسانی در حکمت متعالیه
حمید ستوده1 ، محمد جواد پاشایی 2
1- گروه معارف، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
چکیده:   (1046 مشاهده)
زمینه و هدف: از دیدگاه اسلامی، منشأ تمام حقوق انسان، خدای متعال است و اگر خداوند و رابطه انسان با خدا در نظر گرفته نشود، به لحاظ عقلی نمی‌توان هیچ‌گونه حقی را برای انسان بر انسان دیگر اثبات نمود. کرامت انسانی همان نقطه عطفی است که در پرتو آن می‌توان حقوقی را بر انسان در نظر گرفت و او را منشأ برخورداری از حق و تکلیف دانست.
مواد و روش‌ها: روش تحقیق در این پژوهش به صورت  توصیفی ـ تحلیلی است.
ملاحظات اخلاقی: ملاحظات اخلاقی مربوط به نگارش متون و نیز ارجاع‌دهی به منابع رعایت گردید.
یافته‌ها: نتیجه بررسی عقلی کرامت انسانی آن است که از منظر حکمت متعالیه نیز کرامت ذاتی انسان که تنیده در ساختار انسانی است، وصفی دارای منشأ وجودی است. ازاین‌رو، از منظر فلسفی، منزلت، شرافت و خیریت وجود انسان در نظام هستی، امری برجسته و متعالی نسبت به سایر موجودات است که خالق کریم، این صفت را برای وجود انسان جعل نموده است. والایی و برتری ویژه انسان، امری است که به‌تبع وجود او، دارای اصالت، خیریت و مجعولیت بالذات است. علم و عقلانیت، ایمان و عمل صالح از مهمترین مؤلفه‌های کرامت اکتسابی در انسان هستند.
نتیجه‌گیری: با بررسی انواع کرامت ذاتی و اکتسابی و مؤلفه‌‌های هر کدام، از آنها می‌توان به‌مثابه یکی از مهم‌ترین مبانی هستی شناختی حقوق انسان یاد نمود.
واژه‌های کلیدی: حقوق، انسان، کرامت، حکمت متعالیه
متن کامل [PDF 813 kb]   (483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/8/28 | ویرایش نهایی: 1399/10/12 | پذیرش: 1399/12/1 | انتشار: 1400/1/12
فهرست منابع
1. Holly Qoran.
2. Ansari, M (1996). Faraid Al-Osul. vol. 3, 5th ed. Qom: Islamic Publications. (Arabic)
3. Bahr al-Ulum, M (1983) Balgha al-Faqih. Vol 1. Tehran: Maktab al-Sadiq. (Arabic)
4. Hashemi, SM (2002). Encyclopedia of Islamic Jurisprudence according to the Religion of the Ahl al-Bayt. Qom: Institute of the Encyclopedia of Islamic jurisprudence on the Religion of the Ahl al-Bayt. (Arabic)
5. Islamic Research Association. (1994). Explanation of Philosophical Terms, Philosophical Dictionary. Mashhad: Islamic Research Association. (Arabic)
6. Jafari Langroudi, M (2017). Legal Terminology. Tehran: Ganj-e-Danesh. (Persian)
7. Javadi Amoli, A (2002). Philosophy of Human Rights. 3rd ed. Qom: Esra'. (Persian)
8. Mesbah Yazdi, M (1991). Teaching Philosophy. 4th ed. Tehran: Islamic Propaganda Organization. (Persian)
9. Motahari, M (1995). Collection of Master's Works. 6th ed. Tehran: Sadra. (Persian)
10. Nouri, M (1998). Mustadrak al-Wasa'il wa Mustanbat al-Masa'il. Beirut: Al-Bayt. (Arabic)
11. Qanavati, J; Vahdati Shobiri, S & Abdipour, E (2000). Contract Law in Imami Jurisprudence. Vol. 1, Tehran: Samat. (Persian)
12. Sabzevari, M (1990). Sharh-e Manzomeh. Correction by Ayatollah Hassanzadeh Amoli, Tehran: Nash Publishing. (Arabic)
13. Shirazi, S (1981). Secrets of Verses. Edited by Mohammad Khajavi, Tehran: Iranian Society of Wisdom and Philosophy. (Arabic)
14. Shirazi, S (1982). Al-Arshiyya. Edited by Gholam Hossein Ahan, Tehran: Molly Publications. (Arabic)
15. Shirazi, S (1983). Tafsir al-Quran al-Karim. Qom: Bidar Publications. (Arabic)
16. Shirazi, S (1984). Mafatih al-Gheib. Tehran: Cultural Research Institute. (Arabic)
17. Shirazi, S (1986). Tafsir al-Quran al-Karim. Research by Mohammad Khajavi, 2nd ed. Qom: Bidar Publications. (Arabic)
18. Shirazi, S (2004). Explanation of the Osol-e Kafi. Edited by Mohammad Khajavi, Tehran: Institute of Cultural Studies and Research. (Arabic)
19. Shirazi, S (2004). The Transcendent Wisdom in the Four Mental Journeys. Research by Ali Akbar Rashad, Tehran: Sadra Foundation. (Persian)
20. Shirazi, S (2008). Three Philosophical Treatises. 3rd ed. Qom: Qom Seminary Islamic Propaganda Office. (Arabic)
21. Shirazi, S (N.D.). Margin on the Theology of Shefa. Qom: Bidar Publication. (Arabic)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sotoudeh H, Pashaie M J. Fundamentals of the Ontology of Human Rights; a Case Study of Human Dignity in Ttranscendent Wisdom. ILR 2021; 2 (1) :39-51
URL: http://ilrjournal.ir/article-1-80-fa.html

ستوده حمید، پاشایی محمد جواد. مبانی هستی‌شناسی حقوق انسان؛ مطالعه موردی کرامت انسانی در حکمت متعالیه. فصلنامه پژوهش‌های حقوقی میان‌رشته‌ای. 1400; 2 (1) :39-51

URL: http://ilrjournal.ir/article-1-80-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( فصلنامه پژوهش‌های حقوقی میان‌رشته‌ای، بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی تخصصی پژوهش‌های حقوقی میان‌رشته‌ای The Quarterly Journal of Interdisciplinary Legal Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645